In het kader van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt is de Federale commissie “Rechten van de patiënt” opgericht in de schoot van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid.
Deze commissie verzamelt informatie over de patiëntrechtelijke aangelegenheden, adviseert de minister, evalueert de toepassing van de wet en de werking van de ombudsfuncties en formuleert aanbevelingen daarover.
In deze rubriek vindt u meer informatie over:
de opdrachten van deze Commissie
haar samenstelling
de adviezen die zij aan de minister heeft geformuleerd (in “publicaties”)
haar werkzaamheden die zij jaarlijks in een verslag bundelt (in “publicaties”)
U vindt hier tevens formulieren voor de aanstelling en de herroeping van de aanstelling van een vertegenwoordiger en voor de aanduiding van een vertrouwenspersoon (in “formulieren”).
nationale en internationale informatie verzamelen en verwerken met betrekking tot patiëntenrechtelijke aangelegenheden ;
op verzoek of op eigen initiatief advies verlenen aan de minister van Volksgezondheid met betrekking tot rechten en plichten van patiënten en beroepsbeoefenaars ;
de toepassing van de rechten bepaald in de wet betreffende de rechten van de patiënt evalueren ;
de werking van de ombudsfuncties evalueren en aanbevelingen daarover formuleren.
Bij de Federale commissie werd de “federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” opgericht. De ombudspersonen wonen de vergaderingen van de commissie bij en nemen deel aan de werkzaamheden.
De Commissie is zodanig samengesteld dat de vertegenwoordigers van de patiënten, de beroepsbeoefenaars, de ziekenhuizen en verzekeringsinstellingen, zoals bedoeld in artikel 2, i, van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, evenredig vertegenwoordigd zijn. Ambtenaren van betrokken ministeriële departementen of overheidsdiensten kunnen eveneens in de commissie zetelen als leden met een raadgevende stem.
Wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt
Koninklijk besluit van 1 april 2003 tot regeling van de samenstelling en de werking van de Federale Commissie “Rechten van de Patiënt” ingesteld bij artikel 16 van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt
Koninklijk besluit van 17 juli 2015 houdende benoeming van de voorzitter, zijn plaatsvervanger en de leden van de Federale Commissie “Rechten van de patiënt”
De heer Vincent Hubert
Verantwoordelijke secretariaat
02/524.85.23
E-mail: vincent.hubert@sante.belgique.be
De Federale Commissie “Rechten van de Patiënt” werd op 26 november 2021 door de heer Pedro Facon, Coronacommissaris, gevraagd advies te geven over de opportuniteit, haalbaarheid, voor- en nadelen...
Advies over de communicatie tussen beoefenaar en patiënt zoals die is vermeld in de wet betreffende de rechten van de patiënt :
Naar een professionalisering, een humanisering, een...
Vrije keuze beroepsbeoefenaar in een tweepersoons- of gemeenschappelijke kamer
FCRP Jaarverslag 2014 (tekst in het Frans)
Advies dentaaltechnicus
Formulier aanwijzing vertegenwoordiger
Formulier aanwijzing vertrouwenspersoon
Formulier herroeping vertegenwoordiger
Op dit ogenblik zijn er geen evenementen voorzien voor dit advies- of overlegorgaan.